Homøopati

Den klassiske homøopati er grundlagt af Samuel Hahnemann. Samuel Hahnemann blev født i Sachsen, uddannet læge og blev senere uddannet kemiker i Tyskland.

Han arbejdede som praktiserende læge i Tyskland. Han tænkte meget over at de daværende lægemidler virkede mere skadelige end gavnlige og stoppede sit lægevirke af samvittighedsgrunde i en årrække. Han lavede nogle forsøg og undersøgelser med sig selv som forsøgsperson. Dette førte frem til grundlæggelsen af homøopatien. Han begyndte at arbejde som praktiserende læge igen og fik stor opmærksomhed fra omverdenen, særlig de øvrige europæiske land var interesseret i hans homøopatiske behandlinger.

Solidago virguarea, HerbaHomøopati kommer fra græsk og er sammensat af ordet “homoios”, som betyder lignende og ordet “patos”, som betyder sygdom. Herved fås “simileeffekten”: lige helbredes af lige. Det skal forstås på den måde, at et stof, der i massiv dosis fremkalder bestemte symptomer, i fortyndet form er i stand til at helbrede den eller de sygdomme, der netop giver disse symptomer.

Et eksempel er en plante, der i koncentreret form giver løbende næse og rindende øjne. Denne plante kan i fortyndet form anvendes til behandling af lidelser med løbende næse og rindende øjne.  De homøopatiske lægemidler er stærkt fortyndet og Samuel Hahnemann kom frem til to grundlæggende sætninger, som vi stadigvæk arbejder efter i dag:

1) Lige helbredes af lige

2) stærkt fortyndede opløsninger

Samuel Hahnemann havde en stor iagttagelsesevne og en god intuition for menneskets og naturens indvirken på hinanden.

Dette fører os frem til Rudolf Steiner (1861 – 1925). Rudolf Steiner blev født i Østeuropa på grænsen melle Ungarn og det tidligere Jugoslavien. Han studerede naturvidenskab på den tekniske højskole i Wien og blev professor i filosofi i en alder af 30 år. Rudolf Steiner har grundlagt antroposofien. Den medicinske del af antroposofien er en åndsvidenskabelig måde at forstå sygdomme og behandlinger på. – Misteltenen nævnte Rudolf Steiner, at den ville kunne hjælpe mennesket mod kræftsygdomme. Det er dog lægerne i Arlesheim i Schweiz, der har undersøgt og forsket i misteltenbehandling i gennem de sidste 80 -90 år. Se endvidere Antroposofi.

HyrdetaskeHans-Heinrich Reckeweg (1905 – 1985) blev født i Westphalen i Tyskland. Han blev uddannet læge og fik sin egen homøopatiske lægepraxis i Berlin. Han har grundlagt homotoxikologien og den antihomotoxiske behandling. Den er i dag en anerkendt behandlingsform i Tyskland. Senere grundlagde han et firma, der producerer homøopatiske lægemidler. Fra 1960 forskede han indenfor homotoxikologien og har nedskrevet sine resultater.

De homotoxikologiske præparater er sammensatte præparater i modsætning til enkeltmidlerne indenfor homøopatien. Dette skyldes at sygdomme igennem tiden har ændret sig. I dag har vi ikke kun en enkelt sygdom ad gangen, men ofte flere sygdomme og komplicerede tilfælde på en gang, hvorfor sammensatte præparater har en større virkning. Se afsnittet om Homotoxikologi                                                          😆